Jak naučit žáky lépe se učit? Jak si lépe zapamatovat učivo? Jak se lépe orientovat v psaných poznámkách? Jak si uspořádat text, aby byl přehledný a snadno zapamatovatelný? Odpověď je jednoduchá - Využít sketchnoting a myšlenkové mapy!
Myšlenková mapa (mind map) je vizuální nástroj pro organizaci informací. Vychází z hlavního konceptu nebo tématu, které je umístěno uprostřed stránky, a od něj se rozvětvují související myšlenky a informace. Hlavními prvky myšlenkové mapy jsou:
Myšlenkové mapy pomáhají při brainstormingu, plánování projektů, studiu a při řešení problémů, protože vizuálně propojují a strukturalizují informace.
Sketchnoting je vizuální způsob zaznamenávání informací, který kombinuje text a jednoduché obrázky. Tato metoda pomáhá při organizaci a zapamatování myšlenek a nápadů. Hlavními prvky sketchnotingu jsou:
Sketchnoting může být užitečný při přednáškách, pracovních schůzkách nebo při studiu, protože angažuje vizuální paměť a kreativitu.
Hlavním cílem projektu Lernen mit Bildern (Učení s obrázky) je naučit žáky využívat při studiu myšlenkové mapy a sketchnoting. Na projektu spolupracují tři školy: ZSP w Mielżynie (Polsko), ZŠ Přimda a Gymnasium Acharnon (Řecko). Komunikačním jazykem projektu je němčina, pro některé aktivity využíváme i naše mateřské jazyky. Ve školním roce 2023-24 byli do projektu zapojeni žáci 9. třídy, projekt bude pokračovat i v následujícím školním roce.
Evropský den jazyků - latinské citáty a jejich význam
Návrh Europïscher Sprachentag uživatele Jana Anděl Valečková
Vánoce - slovní zásoba a společný příběh
Světový den sketchnotingu - společný slovníček a příběhy
Den bezpečnějšího internetu - myšlenkové mapy
Světový den vody - Jamboard
Den Země - obrázkový slovníček
Návrh Tag der Erde uživatele Jana Anděl Valečková
Den Evropy - obrázkový průvodce Evropskou unií
Návrh EUROPATAG uživatele Jana Anděl Valečková